Ta ansvar

Når H&M legger ansvaret for minstelønn til politikere i land hvor klesgigantens klær produseres, er dette ren ansvarsforskyvelse.
15. April 2013

Når H&M legger ansvaret for minstelønn til politikere i land hvor klesgigantens klær produseres, er dette ren ansvarsforskyvelse.

Det er lettere å snakke enn å handle. I stedet for å ta ansvar for å bidra til lønnsøkning ved fabrikkene H&M bruker, skylder presseansvarlig for selskapet i Norge, Kristin Fjeld, på at fabrikkene også syr for andre klesmerker. Det eneste mulige blir i følge henne da å forsøke å påvirke lovgivningen i de respektive land hvor H&M produserer sine klær. Det vites ikke hvor mye ressurser H&M faktisk bruker på dette. I en større reportasje i Vårt Land 20.03.13, ble Fremtiden i våre henders (FIVH) kampanje med merking av 12000 H&M plagg beskrevet. Hensikten med kampanjen er å presse den svenske klesgiganten til å garantere en minstelønn for ansatte ved fabrikker som produserer H&M-klær. Dette lar seg altså ikke gjøre, skal vi tro selskapet. Uvillighet til lavere profitt Dette synes å være billig retorikk. Det kan neppe ha gått et stort konsern som H&M hus forbi at andre velger å handle annerledes. Et eksempel på dette er Steinar J. Olsen med klesmerket Stormberg. I stedet for å godta lønnsnivå og arbeidsmiljø ved fabrikkene de benytter, valgte Stormberg over tid å tilby bedre betaling for produksjon dersom fabrikkene forbedret nettopp arbeidsmiljø og ansattes lønnsvilkår. H&Ms mer passive linje kan koste dyrt i lengden. Med stadig mer verdibevisste forbrukere kan det vise seg å være en typisk tap-tap situasjon, både for arbeidstakere i u-land og for bunnlinjen i Hennes & Mauritz. Det er morsommere å handle klær hos dem som både har øye for kunden på Majorstuen og skredderen i Østen.

Del
Hermund Haalander utviklingsleder iSkaperkraft og leder for Senter for tro og arbeid. Han ledet tankesmien Skaperkraft i oppbyggingsfasen fra 2010 til sommeren 2015. Han er gründer av blant annet nettportalenhybel.no samt innovasjonskonferansen ”Grow” i Bergensregionen. Han satt i KrFs bystyregruppe i Bergen fra 2003-2007. Han er utdannet Siviløkonom fra Norges Handelshøyskole og har i tillegg en Bachelorgrad i kultur og samfunn med fokus på midtøsten fra Universitetet i Bergen. Twitter: @hermundhaaland E-post: hermund@skaperkraft.no Telefon: +47 920 39 201
Hermund Haalander utviklingsleder iSkaperkraft og leder for Senter for tro og arbeid. Han ledet tankesmien Skaperkraft i oppbyggingsfasen fra 2010 til sommeren 2015. Han er gründer av blant annet nettportalenhybel.no samt innovasjonskonferansen ”Grow” i Bergensregionen. Han satt i KrFs bystyregruppe i Bergen fra 2003-2007. Han er utdannet Siviløkonom fra Norges Handelshøyskole og har i tillegg en Bachelorgrad i kultur og samfunn med fokus på midtøsten fra Universitetet i Bergen. Twitter: @hermundhaaland E-post: hermund@skaperkraft.no Telefon: +47 920 39 201
Mer fra samme forfatter

Populister som bygger murer, undergraver kristne verdier

Selv om de hevder å forsvare kristendommen i Europa.

Publisert: Aftenposten, Hermund Haaland, Øyvind Håbrekke
- 11. November 2019

Bystyret, politikken og Vårherre

Fremveksten av kristne småpartier og populistiske partier som løfter «kristenfanen» høyt gjør det nødvendig...

Publisert: Fædrelandsvennen, Hermund Haaland
- 25. September 2019

Hva kan oljemette Norge lære av Israel?

Vi i Norge må fremover raskt omstille oss fra dyp oljeavhengighet. Da har vi trolig mye å lære av...

Publisert: Finansavisen, Hermund Haaland
- 27. Mai 2019

Samfunnsbygger

Hva har tro med jobb og samfunnsbygging å gjøre?

Publisert: Hermund Haaland
- 15. Februar 2019

Hva gjør kirker og menigheter med frafallet blant unge kristne?

Å separere troen fra arbeid og karriere gjør at mange unge troende opplever kristenlivet irrelevant, mener...

Publisert: Hermund Haaland, Oda Stendal
- 28. Januar 2019
Powered by Cornerstone